- Er kwam vorig jaar meer dan 9.000 voetbalvelden biologisch landbouwareaal bij.
- Het CBS becijferde dat nu 4,5 procent van de totale landbouwgrond gebruikt wordt voor bio-landbouw.
- Consumenten kiezen vaker voor biologisch en gaven in 2023 42 procent meer uit aan biologische producten dan in 2021.
- Lees ook: Kogel is door de kerk: onkruidverdelger glyfosaat nog eens 10 jaar toegestaan in Europese Unie
Op steeds meer landbouwgrond wordt biologisch geboerd, maar de doelstelling van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) voor 2030 is nog ver weg. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) over de bio-landbouw.
Er kwam vorig jaar meer dan 9.000 voetbalvelden biologisch landbouwareaal bij, waardoor nu 4,5 procent van de totale landbouwgrond gebruikt wordt voor bio-landbouw, becijferde het CBS. Dat is dus iets minder dan 1 op de 20 akkers en steeds fors minder dan de 15 procent die de overheid beoogt in 2030.
Om de doelstelling te halen, moet er de komende jaren jaarlijks 26.000 hectare landbouwgrond bijkomen waarop biologisch geboerd wordt. De ambities van de Nederlandse overheid blijven bovendien nog achter bij de Europese doelstelling.
De EU wil dat in 2030 op minstens 25 procent van alle landbouwgrond biologisch geboerd wordt.
In 2023 nam het aandeel biologische landbouwgrond toe, omdat bestaande biologische bedrijven uitbreidden en bedrijven zich lieten certificeren om biologisch te gaan boeren. Samen was dat goed voor een toename van bijna 12.000 hectare. Maar er was ook een afname van meer dan 5300 hectare door gestopte bedrijven, verkochte percelen of grond die niet langer een landbouwbestemming kreeg.
Het aantal gecertificeerde biologische bedrijven nam vorig jaar met 1,7 procent toe tot zo'n 1900 landbouwbedrijven.
Nederlandse consument kiest ook vaker voor biologische producten
Nederlandse huishoudens kiezen steeds vaker voor biologische producten, constateert de brancheorganisatie van de biologische sector Bionext op basis van onderzoek door marktonderzoeker GfK. Zo is de omzet van deze producten in twee jaar tijd met 42 procent gestegen. Met name verse producten zijn in trek, en als er meer aanbod zou zijn, zouden volgens GfK meer consumenten biologisch kopen.
Vooral groenten, fruit, zuivel en vlees waren volgens de marktonderzoeker in trek, en goed voor bijna driekwart van de totale inkomsten. Huishoudens doen hun biologische boodschappen in de meeste gevallen bij de supermarkt. Volgens GfK is de hogere omzet onder meer te verklaren door de prominentere plek van bioproducten aldaar.
GfK stelt dat de omzetstijging niet volledig het gevolg is van de gestegen inflatie. Zo zijn de prijzen van biologisch voedsel met 9,9 procent minder hard gestegen die van voedsel in zijn algemeenheid: die liggen volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) 12,1 procent hoger.